another day in Russia - Reisverslag uit Pskov, Rusland van nederlandsinpskov1 - WaarBenJij.nu another day in Russia - Reisverslag uit Pskov, Rusland van nederlandsinpskov1 - WaarBenJij.nu

another day in Russia

Door: nederlandsinpskov1

Blijf op de hoogte en volg

02 December 2010 | Rusland, Pskov

02-12-2010

Zdrastvoetje,

Hoe is het daar in Nederland? Sneeuwt het er nog steeds? Ik hoorde dat het in het weekend weer gaat dooien daar. Hier wordt het volgens mij ook iets minder koud. Het voelde vandaag in ieder geval minder koud aan buiten maar misschien raak ik ook wel een beetje gewend aan de temperaturen.

We hebben deze week nog een aantal lessen gegeven aan verschillende groepen. Het is wel grappig om alleen voor een groep(je) Russische studenten te staan omdat ik hen alles eigenlijk alleen maar in het Nederlands kan uitleggen. Vooral bij de eerstejaars is het soms even zoeken naar de juiste manier want zij hebben pas sinds september wat lessen Nederlands gehad. Ze begrijpen, denk ik niet alles van wat ik ze vertel maar ze leren in ieder geval wel steeds wat nieuwe woordjes en uitspraak.
Ik doe maar heel hard mijn best om de woorden met handen en voeten uit te beelden en tekeningetjes te maken op het bord. En gelukkig kunnen ze ook een beetje Engels.

Bij de ouderejaars hebben we wat Nederlandse liedjes laten horen en hebben we de songteksten besproken. Fatima en ik vinden Eva de Roovere allebei een goede zangeres dus daar hebben we wat van laten horen. Dat vonden de studenten heel leuk. Het knappe was dat ze de 'taalfoutjes' die in het liedje zitten direct hoorden! We hebben ook wat van Blof laten horen, dat vonden ze ook leuk.

Laatst waren we bij een studente thuis en toen vertelde ze wat voor muziek zij zelf zoal luistert. Dat was vooral rock, metal en alternatieve muziek en daarnaast bleek ze een groot fan van ons aller eigen Goes Meewoes (Guus Meeuwis!). Ze had zelfs allerlei songteksten geprint van zijn liedjes. Onder andere “Het is een nacht” en nog allerlei liedjes die ik niet eens ken. Ze vond de liedjes ontzettend mooi en poëtisch. Ze vond Guus ook erg knap en sexy. (Tja, wat moet je daarop zeggen?)

Verder gaan we morgen naar een soort Russisch rockconcertje hier in de buurt in een cafeetje. (wat doe je eigenlijk aan naar een Russisch rockconcert???) Vrijdag willen we hier in de buurt gaan schaatsen en zaterdag gaan we naar Sint Petersburg. Daar zijn de studenten hier heel enthousiast over. Ze vinden het een mooiere stad dan Moskou omdat het meer karakter zou hebben en ook minder gevaarlijk zou zijn.

Voor school moet ik deze weblog drie keer per week bijhouden, dus ik hoop maar dat ik het spannend kan houden. Even denken wat ik nog meer kan vertellen!

Het straatbeeld hier komt redelijk goed overeen met het beeld dat ik in mijn hoofd had. De mensen lopen hier inderdaad allemaal in bontjassen rond en veel meisjes zijn toch wel erg sletterig gekleed. Ik vind het knap dat ze niet steeds vallen met die enorme hakken!
Verder zijn er hier veel zwerfhonden en zo'n beetje elke straathoek staat een kraampje waar je kranten, sigaretten, drank of eten kan kopen.

Ze hebben hier ook heel veel schattige autootjes rondrijden. (Ook veel BMW's, maar die bedoel ik niet). Van die ouderwetse communistische Lada's waarvan ik niet had verwacht dat ze überhaupt nog zouden rondrijden omdat ik ze normaal alleen in musea zie.

Goed, alles wat me nu nog te binnen schiet zal ik bewaren voor een volgend berichtje!

Pakka!! Xxx Irene

  • 02 December 2010 - 11:42

    Mandy:

    Mijn eerste gedacht was: who the fuck is Zdrastvoetje?! :D ;)
    Leuk om te lezen hoe het gaat in Rusland!

    xxx Mandy

  • 02 December 2010 - 16:32

    Annaa:

    Lieve Irene, Dobre Den, het is wel een verschil met Nederland, fijn dat je ook bij mensen thuis komt, that,s the real live. Hier in Florida begint het ook kouder te worden zo,n 20 graden celsius, brbrbr. groetjes van Henk en Anna

  • 02 December 2010 - 17:48

    Dave:

    Haha leuk berichtje anna, hier is het ook -6. Ik ben benieuwd hoe dat uitziet als je de eerste jaars les moet geven alleen in het nederlands. Kunnen zij wel een beetje engels of alleen de laatste jaars? Sint Petersburg lijkt me ook erg mooi om te zien. Gaan jullie ook nog naar Moskou of zie je daar nu vanaf?
    Geniet er idg van en we zien je snel weer. Gr x Dave

  • 03 December 2010 - 16:44

    Joanna:

    Heey Meissie,

    have fun in Sint Petersburg en succes met het lesgeven. Heb je de studenten daar ook uit gelegd wat sinterklaas is?

    Hier begint het idd te dooien, gelukkig maar want ik begin de kou wel een beetje moe te worden.

    Ik zou ook niet weten wat je naar een russisch rockconcert aan doet, ik kan me alleen een voorstelling maken van wat ze zullen drinken -> Vodka. na zdorovje! ( ik hoop dat dit de juiste vertaling van proost is;))

    xx Joanna

  • 06 December 2010 - 10:38

    Lieke:

    Ik wist dat Russen soms wat apart waren maar Guus Meeuwis sexy?.. weird haha
    Hoe was het rockconcert? Nederland is mooi wit en veeel te koud maar vergeleken met Rusland waarschijnlijk een soort Hawaii voor jou?!!
    Nog iets van Sinterklaas meegekregen of iets met de Sint gedaan tijdens de lessen? xxLieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Pskov

Lesgeven in Rusland

Recente Reisverslagen:

15 December 2010

Dobry vetsje

10 December 2010

liefs uit pskov

06 December 2010

pskov en sint petersburg

02 December 2010

another day in Russia

29 November 2010

foto's!

Actief sinds 17 Nov. 2010
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 5376

Voorgaande reizen:

24 November 2010 - 20 December 2010

Lesgeven in Rusland

Landen bezocht: