pskov en sint petersburg - Reisverslag uit Pskov, Rusland van nederlandsinpskov1 - WaarBenJij.nu pskov en sint petersburg - Reisverslag uit Pskov, Rusland van nederlandsinpskov1 - WaarBenJij.nu

pskov en sint petersburg

Door: nederlandsinpskov1

06 December 2010 | Rusland, Pskov

06-12-2010

Dobre den! (Goeiemiddag!)

Hierbij weer even een update van hoe het eraan toegaat in Rusland. Afgelopen donderdag zijn we naar een rockbandje geweest in een cafeetje hier in Pskov. Masja, een oud-studente had ons hier mee naartoe genomen. Ik vond het heel gezellig. Het was een beetje een alternatief tentje met een heel open sfeer, relaxte mensen. Het bandje speelde inderdaad allerlei rocknummers, eigenlijk vooral in het Russisch dus ik zou niet meer weten waar de liedjes over gingen maar leuk was het wel. De bandleden bleken allemaal bij de universiteit te horen. Docenten, medewerkers en een enkele student.

Vrijdagavond zijn we met een meisje uit een van de hogere groepen pizza gaan eten. Rita kwam ons samen met een vriend van haar ophalen en we zijn naar een klein Italiaans restaurantje gegaan. Daarna hebben we in ons appartementje nog wat gedronken. Eerst moesten we langs de supermarkt om wat lekkere dingetjes te halen. Rita en Dima haalden Xuxu, een heel zoete aardbeienlikeur, champagne en kersensap en dat moest allemaal gemixt worden. Heel zoet drankje dus. We hadden het over slechte tv-programma's op tv in Nederland en Rusland. Zoals wij een paar jaar geleden “De gouden kooi” hadden, hebben ze hier een zelfde soort programma dat je 24 uur per dag kan volgen. Met een hoop ruzies en iedereen doet het met iedereen en de relaties worden met de dag vreemder. De overheid hier in Rusland vond het zo'n slecht programma dat de mensen zoveel dommer maakt dat een van de ministers besloten heeft dat het nog maar beperkt op tv mag komen.
Dat hadden ze met “De gouden kooi” eigenlijk ook wel kunnen doen. Maar ik vraag me af hoe de mensen er in Nederland op zouden reageren...

We hadden het trouwens niet zo heel laat gemaakt vrijdag want zaterdagochtend ging de bus al vrij vroeg naar Sint Petersburg. Het was een beetje hopen dat we in de goede bus zouden stappen en bij de goede halte weer eruit zouden stappen want bijna niemand spreekt Engels en wij spreken ook geen Russisch (op ons vele “spasiba” (dankjewel) na), dus op goed geluk! Maar het is allemaal goed gegaan. Toen we iets voor 6 naar de bushalte liepen, sneeuwde het heel hard en bij de bushalte stonden allemaal mensen die net terugkwamen van het stappen met hun flesjes bier en wodka nog in de hand. Toen stonden wij daar tussen met onze rugzakjes en ontzettend warme kleding. (Een van de docenten had me een jas van haar dochter geleend die echt heel lekker warm is. Het lijkt een beetje alsof je een slaapzak om hebt. Niet ontzettend sexy maar wel echt lekker warm!) Ik voelde me net een klein, onschuldig, naïef schoolmeisje in een grote mensenwereld.

Om half 11 kwamen we aan in St. Petersburg. Hier sneeuwde het nog steeds ontzettend hard. Het hele weekend heeft het eigenlijk heel hard gesneeuwd. Voelde toch wel redelijk Russisch!
In het metrostation onmoetten we Andrey. Hij is een oud-student van de universiteit van Pskov die inmiddels in Sint Petersburg woont en voor een Belgisch internetbedrijf werkt. (Hij vertelde dat heel veel Nederlandse en Belgische helpdesks van internet- en telefoonproviders in Rusland zitten. Als een klant hem zou vragen waar hij vandaan belde, moet hij zeggen: Sint Niklaas in België, terwijl hij eigenlijk in de buurt van de grootste straat van Sint Petersburg zit. Verder kan hij ontzettend goede Belgenimitaties doen: “Mèn bakske doet het nie”, “Ik heb een probleemke met mèn ienternet”) Andrey heeft ons het hele weekend rondgeleid door de stad.

Het eerste dat we in St. Petersburg gedaan hebben, is een hostel gereserveerd voor 's avonds. We vonden een kamer midden op de Nevsky Prospekt. Dat is de grootste, drukste en meest bekende straat van Sint Petersburg. Echt het middelpunt van de stad en alle belangrijke bezienswaardigheden liggen aan of in de buurt van deze lange straat. Voor 10 euro sliepen we in een gedeelde kamer. Maar aangezien er na ons geen nieuwe mensen meer zijn gekomen, hadden we de kamer voor ons alleen! Daarna hebben we met Andrey en een vriend van hem sushi gegeten en zijn we gaan wandelen. Op zaterdag bezochten we de Kazanski-kathedraal en de Spaski-kathedraal. Beide erg indrukwekkend. De Kazanski-kathedraal zag er van de buitenkant vrij Romeins uit met de hoge pilaren in een halve cirkel en in het midden een tempel. Van binnen was het ook erg mooi en vooral ontzettend groot!
De Spaski-kathedraal ziet er een beetje uit als een sprookjespaleis met de verschillende kleurtjes en nu ook nog eens helemaal bedekt met sneeuw.
We zijn ook nog even in de grootste boekwinkel van Sint Petersburg geweest.
's Avonds hadden we nog afgesproken met Nasja, een studente van de universiteit van Sint Petersburg. We zijn even bij een expositie geweest van moderne kunst en daarna hebben we door de stad gelopen. We kwamen onder andere bij het winterpaleis, een gedeelte van de Hermitage, dit is een enorm groen/blauwig paleis waar je de enorme kunstcollecties van Catharina II kunt bewonderen. Het was heel mooi om dit 's avonds te zien. Heel mooi verlicht en heel winters!
In Sint Petersburg heb je trouwens heel veel water/riviertjes die ook weer allemaal bevroren waren! Ook de heel brede rivieren.
Daarna zijn we 'blieny' gaan eten. Dit zijn dichtgevouwen Russische pannenkoekjes met hartige vulling. Ze zijn zo populair dat je in St Petersburg om de zoveel meter een soort fastfoodrestaurant als McDonalds vindt waar je ze kunt eten.
Om de dag af te sluiten, zijn Fatima en ik voor we gingen slapen nog even naar een “sovjetcafe” geweest voor een slaapmutsje.

De volgende dag hebben we de Hermitage bezocht. Er was inderdaad een enorme kunstcollectie van bekende kunstenaars van over de hele wereld. En ik vond het eigenlijk vooral heel leuk om de zalen te bekijken. Want dat waren van die chique balzalen met overdadig veel ornamenten en bladgoud.
Daarna hebben we de Isaacs kathedraal (wederom een enorme Russisch-Orthodoxe kathedraal) gezien en hebben we het postkantoor een bezoekje gebracht. En toen was het tijd voor een biertje uit Sint Petersburg en hebben we heel goedkoop gegeten bij.... McDonalds.

Op de terugweg zaten we in de bus met twee Russen naast ons die gebrekkig Engels spraken. Dat gebrekkige Engels weerhield ze er overigens niet van ons hele verhalen te vertellen over Rusland, Sint Petersburgs voetbal, ijshockey en politiek. Ondertussen speelde de film Home Alone 2 in het Russisch....
Inmiddels weet ik dat: je niet naar Sint Petersburg kan gaan zonder dat je weet dat DE voetbalclub van Sint Petersburg Zenith is. Rusland en Canada zijn de belangrijkste landen op het gebied van ijshockey. Maar Rusland is uiteraard veel beter. In Canada spelen ze als meisjes. En Rusland heeft politiek gezien veel problemen. Rusland zelf heeft bijvoorbeeld geen problemen met Amerika, maar Amerika ziet Rusland wel als een bedreiging omdat ze nog steeds denken dat Rusland geheime massavernietigingswapens/ raketten heeft.

En dat was dus ons weekend!

Geen Sinterklaas in Nederland dit jaar voor ons maar we gaan het morgen wel vieren met alle Nederlandsstudenten van de universiteit in Pskov. We gaan ook liedjes zingen :)
Maar eerst moet ik nog even een presentatie voorbereiden over wat Sinterklaas voor mij inhoudt.

Veel groetjes uit Pskov!

• 06 December 2010 - 16:23

Mo'nique:

Het klinkt weer fantastisch meis!!!
    Prachtig hoe je je belevenissen omschrijft!
    Geniet nog maar even van de sneeuw, hier is het al flink aan het dooien, jammer.

Een hele gezellige Sinterklaasavond toegewenst morgen & een dikke kus van ons XXX

Liefs, Mo'.

• 06 December 2010 - 17:59

Marlou:

Heej meisje,

Klinkt goed daar! Hebben ze daar veel alternatieve uitgaanscafetjes?
    Bij ons is het juist weer gaan dooien gisteren. Is het bij jou nog steeds aan het sneeuwen?

Heb je al sinterklaas gevierd :)?

Kus!

• 06 December 2010 - 19:34

Mandy:

Helemaal naar Rusland om daar naar de Mac te gaan...?! ;)
    Maar klinkt allemaal erg leuk en avontuurlijk!

Nog een gezellige S'klaas! ;)

Liefs xxx Mandy & de rest

• 06 December 2010 - 20:08

Lily:

Hoi Irene,
    Wat een verhaal joh.
    Ik wil zo graag naar de Hermitage. Te gek dat jij daar lekker rondloopt.
    Ik ben blij dat je de pizza trouw blijft.
    was even bang dat je aan de borjst verslingerd zou raken.
    Liefs lily